Riikka Mattila aloitti Stockmannin henkilöstöjohtajana strategiapäivityksen keskellä vuonna 2020. Uudistettu strategia keskittyy asiakkaaseen ja korostaa siksi myös tarvetta kehittää henkilöstön osaamista asiakkaan parhaaksi. Osaamisen kehittämistiimin vetäjäksi Mattila halusi kokeneen, määräaikaisen HR-osaajan.
Viiden kuukauden Interim Talent Manager -pestin päätavoitteena oli luoda aidosti asiakaskeskeisyyttä edistävä talent management -strategia ja saada vedettyä siitä punainen lanka arkeen.
Ennen siirtymistään Stockmannille Riikka Mattila työskenteli Scandicilla ja teki onnistunutta yhteistyötä konsulttimme kanssa. Yhteistyö sai jatkoa, kun Interim Talent Manager -haku tuli ajankohtaiseksi.
Profiilin määrittely on osuvan valinnan perusta. Millaiset tavoitteet osaajan on saavutettava? Millaista näkemystä yritys kaipaa? Millainen tyyppi sopii tiimiin?
– Henkilön tavalla toimia on väliä, koska rakennamme samalla omaa kulttuuriamme, Mattila kertoo.
Omista verkostoistamme löytyi parissa viikossa juuri oikea henkilöstön ja organisaation osaamisen kehittämisen ammattilainen, Sanna Raiskio.
Raiskion työnkuva oli vaativa. Hän veti osaamisen kehittämistiimiä, käynnisti ennalta suunniteltuja projekteja, kokosi toimenpiteistä vastaavia kehitysryhmiä ja suunnitteli, millaisella organisaatiolla ja työmalleilla osaamisen kehittäminen varmistetaan jatkossa.– Huolehdin, että menemme talona haluamaamme suuntaan.
Interim-pestin onnistuminen vaatii konkretiaa. Mattila asetti Raiskiolle selkeät tavoitteet, perehdytti tehtäviin, tutustutti kollegoihin, seurasi ja tuki.
Interim-toimeksianto on sopimuksen päättymispäivää pidemmälle kantava sijoitus.
– Yksi Sannan keskeisistä vastuista oli luoda malli, jonka avulla osaamisen kehittäminen on pysyvä osa arkea interim-kauden jälkeenkin, Mattila kertoo.
Ulkopuoliset silmät haastavat yritystä myös puntaroimaan valintoja ja suuntaa.
– On hedelmällistä visioida tulevaisuutta ja tuoda talon ulkopuolelta pohdittavaksi näkemyksiä, jotka joko vahvistavat työnantajan omia ajatuksia tai tarjoavat kokonaan uutta pohdittavaa, Raiskio sanoo.
Ensimmäisen yhteistyömme aikana Riikka Mattila etsi lisäresurssia työsuhdeasioiden hoitamiseen, nyt osaamisen kehittämisen ammattilaista.– Annan Wise Consultingille plussaa siitä, että he pystyivät löytämään sopivan henkilön todella erilaisiin tekemisiin ja profiileihin.
Asiakaskeskeisen yrityksen henkilöstöjohtaja kiittää omasta asiakaskokemuksestaan Wise Consultingilla: selkeä toimintamallimme toi luottamusta, takapakkien varalle oli olemassa suunnitelma ja seuraava askel oli aina tiedossa.
– Wise Consulting pitää huolta, että asiakas saa, mitä tarvitsee, Mattila summaa.