HR-konsultin roolissa tulee usein esiin yritysten tarpeita muutokseen tai toimintojen uudelleen muotoiluun. Sanomattakin on selvää, että kaikkien organisaatioiden on uudistuttava ja HR-toimintojen siinä sivussa. Miten muutos saadaan palvelemaan liiketoimintaa? Oli organisaatio sitten pieni ja ketterä tai iso ja perinteinen, niin tärkein oivallus kiteytyy mielestäni peruskysymysten ääreen; mikä on liiketoiminnan suunta ja tavoitteet, miten olla HR:nä liiketoiminnan ytimessä mahdollistamassa edellytykset uudistumiseen. Niin, että organisaatio voi säilyttää hyvät asiat ja tekemisen tavat sekä samalla onnistua uudistumaan. Säilytetään vanhat hyvät ja kestävät huonekalut sekä sopiva ripaus modernia uutta niin, että kokonaisuus säilyy raikkaana ilman tunkkaista vivahdetta.
Muutostarpeet ovat yrityksissä erilaisia, isossa konsernissa koko toimintaympäristön muutos ja siihen muovautuminen, asiakkaan projektissa kasvun ja kansainvälistymisen haasteet. Me Wisella haluamme uudistaa HR-työtä Suomessa ja Pohjoismaissa. Tekemistä ja itse matkaa kuvaa paremmin uudistumisen mahdollistaminen, kuin konsultointi perinteisesti. Muutoksen mahdollistajan roolissa tärkein huomio on ollut se, että ulkopuolinen voi todella vaikuttaa ja tuoda ajatuksia sekä havaintoja vauhdittaakseen muutosta. Samaan aikaan tämä on ollut myös asiakkaalle tärkeä ja arvokas anti.
Ulkopuolisena asiakkaalla olen tarkastellut erilaisia toimintatapoja, HR:n prosesseja ja toimivuutta työntekijöiden ja liiketoiminnan näkökulmasta sekä keskustellut paljon työntekijöiden kanssa. Nopeasti samat asiat ovat nousseet erilaisissa yhteyksissä useiden henkilöiden puheissa. Olen koettanut itse kuunnella tarkkaavaisesti ja kuulla, mikä ihmisille on tärkeää ja miten he kokevat oman työnsä ja voivatko he vaikuttaa asiakkaiden tarpeiden ja liiketoiminnan tavoitteiden toteutumiseen.
Kaikilla keinoilla on varmasti aikansa ja paikkansa, jokainen organisaatio valitsee omaan tilanteeseensa parhaimman ratkaisun. Väitän silti, että kestäviä ratkaisuja saa silloin kun jaksaa päämäärätietoisesti ja sinnikkäästi tehdä matkaa. Erilaisia työkaluja tai tekemisen tapoja sopivasti vaihdellen, oli kyse sitten palvelumuotoilusta tai agiileista tavoista. Olen sitä mieltä, että kunhan ihmiset pääsevät riittävästi mukaan ja vaikuttamaan sopivan aikaisessa vaiheessa, asioista on mahdollista keskustella ja kommunikaatio pelaa molemmin puolin ollaan jo hyvällä mallilla. Kun tavoite on selvä, tekeminen palvelee tavoitetta ja asioita saadaan laadukkaasti aikaan, ei ole niin väliä millä termein tekemistä tai työkaluja kuvataan. Helposti asioista ja muutoksesta tulee liian vaikeaa tai hankalaa, jos tavoite unohtuu ja muutosta ohjaa tekemisen tapa tai työkalut. Mennään siis tavoite edellä!
Suosittelen välillä ulkopuolista näkemystä tuomaan uutta kulmaa ja peilejä omaan tekemiseen tai ihan vaan tekijää helpottamaan arkea. Uuden näkeminen ja sen fiksusti esittäminen on vaan toisinaan helpompaa ulkopuolelta kuin sisältäpäin. Ulkopuolinen tekijä sopivaksi aikaa on mitä paras remontin suunnittelussa ja liikkeelle laittamisessa. Otathan rohkeasti yhteyttä, jos kaipaat ulkopuolista näkökulmaa tai tekijää uudistumismatkallesi!
Hanna Alasaari, HR-konsultti ja valmentaja, Wise Consulting Finland