Palautteen antaminen on valmennusten kestosuosikkiaihe, sillä sitä on vaikea antaa: Hyvää ei arjessa hoksaa sanoa ääneen ja kriittinen palaute jännittää. Kokosimme ohjeet siitä, miten annat korjaavaa palautetta myös vaikeissa tilanteissa.
Palaute ei jätä koskaan kylmäksi. Positiivinen palaute lisää työn imua ja halua oppia uutta, mutta samaan voi päästä myös oikein annetulla korjaavalla palautteella.
Palautteen antaminen mielletään usein haasteelliseksi, kiittää ei ehditä ja kritiikki voi juuttua kurkkuun konfliktien pelossa. Ilmiö on yleinen ja inhimillinen.
– Palautteenanto on aihe, joka nousee esiin lähes jokaisessa valmennuksessa, kertoo kokenut Lead Coach Essi Brink.
Palaute on dialoginen keskustelu, jossa asiat ja aiheet ovat keskiössä. Keskustelun ulkokehälle kannattaa jättää persoonat ja mielipiteet.
Muiden taitojen tavoin myös palautekeskustelua voi harjoitella.
Valmista, keskustele ja kokoa lopuksi huomiot yhteen – Korjaavaa palaute onnistuu kolmen askeleen avulla
Älä yllätä, vaan pyydä palautteen saajan huomio
Anna mahdollisuus valita oikea hetki
– Kysy, onko sinulla nyt hyvä hetki. Tärkeää on varmistaa, että ihmiselle antaa mahdollisuuden valita haluaako hän käydä keskustelun nyt vai myöhemmin.
Hyödynnä luontainen uteliaisuus
– Luontevassa kohdassa voit kysyä, haluaisiko hän kuulla, mitä ajattelet aiheesta. Luontainen uteliaisuus saa useimmat meistä vastaamaan kyllä. Mahdollisuus valita luo vastaanottavaisemman ilmapiirin jo heti alkumetreiltä alkaen.
Palautteen tarkoitus on olla konkretiasta rakentuva dialogi
Pyri tasapainoiseen keskusteluun
– Tärkeää on saada dialoginen keskusteluyhteys ja kuulla myös henkilön ajatukset tapahtuneesta. Yleensä ihmiset tietävät tai tunnistavat kehityskohdat myös itse.
Älä arvostele ihmisen persoonaa
– Hyvä palaute kertoo konkreettisen, kehitettävän asian. Älä puhu myöhästelijästä, vitkuttelijasta tai unohtelijasta, sillä silloin viitataan ihmisen persoonaan ja sitä on hyvin vaikea muuttaa.
Pysy konkretiassa
– Nojaa arkitekemiseen ja kerro esimerkkejä käyttäen käytännön tasolla, mitä olisit toivonut tehtävän. Dokumentoinut paremmin, informoinut selkeämmin .
Palautteen antamisen liittyvät myös selkeät muutostoiveet ja jatkotoimenpiteet
Kerro selkeä toiveesi ja muutoksen hyöty
– Ilmaise selkeästi toiveesi siitä, miten henkilö toimisi jatkossa. Muutoksen motivoimisen kannalta on tärkeää, että sanoitetaan myös vastaavassa tilanteessa saatava hyöty.
“Voisitko jatkossa tallentaa tehtävät yhteiseen kansioon, jotta meillä kaikilla olisi näkymä projektin etenemiseen, ja tarvittaessa voimme auttaa sinua. Se nopeuttaisi asioiden valmistumista ja vähentäisi virheiden ja niiden korjausten määrää”.
Nosta keskusteluun ihmisen vahvuuksia
– Motivoinnin kannalta hyvä keino on nostaa esille ihmisen vahvuuksia ja sitä, miten hän voi käyttää niitä hyödyksi jatkossa.
“Hoidat asiakastyöt systemaattisesti aina maaliin, ja uskon, että tämäkin onnistuu jatkossa vaivatta”
Sovi lopuksi jatkosta ja tarjoa apuasi
– Kysy miten voisit auttaa ja sovi, miten asiaa tulevaisuudessa seurataan. Näin osoitat, ettei ketään syytellä, vaan asia on yhteinen ja muutoksen eteen ovat kaikki valmiita ponnistelemaan.
Wise Consulting auttaa valmennusten avulla organisaatiotasi arvioimaan sen nykytilaa ja kehittämään käytäntöjä ja strategioita. Ulkopuolisen arvioinnin avulla voi tunnistaa kehityskohteet ja kehittää toimintatapoja, jotka edistävät koko yrityksen toimintaa. Ota yhteyttä!
Jos haluat kuulla lisää organisaation kehittämisestä: