Työskentelin aikoinaan toimitusjohtajan kanssa, joka oli vaativa ja piti haastamisesta. Välillä hänen haastamisensa kävi ärsyttäväksi jopa minulle, joka innostun, kun minua haastetaan.
Huolimatta tästä, työskentely hänen kanssaan opetti minulle paljon ja olen monesta opista äärettömän kiitollinen. Kun kyseinen toimitusjohtaja oli ollut vuoden toimitusjohtajana, hän kertoi minulle seuraavan havainnon:
”Luokseni tulee joka päivä ihmisiä kertomaan, mitä meidän tulisi tehdä ja kehittää. Odotan sitä päivää, kun joku tulisi myös kertomaan minulle, jotain mitä meidän ei pitäisi tehdä, jotain mitä meidän pitäisi lopettaa.”
Ensimmäinen reaktioni oli, onpa mahtavaa, että ihmiset haluavat kehittää ja innovoida uusia asioita. Tarkemmin ajateltuna ymmärsin, että toimitusjohtaja oli oikeassa. Innovaatioon, kehitykseen ja kasvuun ei kuulu ainoastaan uutta ja enemmän. Menestyksen kannalta on olennaista tehdä valintoja ja tarvittaessa myös uskaltaa luopua jostain itselle tärkeästä asiasta tai ideasta – eli toisin sanoen ”kill your darlings”. Olen kantanut kyseistä ajatusta mukanani siitä lähtien kaikessa HR-tekemisessäni.
Me Wise:lla teemme yhteistyötä monen eri kokoisen ja eri vaiheessa olevan yrityksen kanssa. Meillä on ilo tehdä yhteistyötä hyvin erilaisten toimialojen kanssa. Asiakkaamme ovat mm. rakentavat, tutkivat geenejä, myyvät vaatteita tai ruokaa, rakentavat robotteja sekä tekevät töitä tekoälyn ja digitalisaation parissa. Koska HR:n tekeminen ja johtamiskäytännöt eivät ole kopioitavissa yhdestä yrityksestä toiseen, Wise:n tavoitteena on tuoda asiakasyrityksiimme näkemystä ja osaamista HR:n ja johtamisen kentältä. Haluamme auttaa yrityksiä muokkaamaan juuri heille ja heidän liiketoimintaansa sopivia käytäntöjä.
Yhtä tärkeää kuin on osata kuvata, minkälaista HR-työtä tai johtamista meillä on, on osata sanoa, mitä emme ole tai mitä emme tee. Törmään vieläkin usein siihen, että HR:ssä yritetään tehdä kaikkea ja olla se ”täydellinen HR”. Minun mielestäni täydellinen HR on sitä, että on aidosti mukana yrityksen liiketoiminnan ytimessä ja tuo omia näkemyksiä ja osaamista liiketoimintaan.
Miten HR sitten voi tehdä itsestään liiketoiminnalleen tärkeän ja relevantin liiketoiminnan kumppanin? Tässä minun kolme vinkkiäni HR:lle aiheesta. Nämä vinkit eivät ole vain HR-johtajalle – jokainen HR:ssä työskentelevän tai HR:ään pyrkivän voi harjoitella näitä.
Yrityksen HR:nä sinun tärkein tehtäväsi on olla perillä omasta bisneksestä, vaikka oma intohimosi olisi ihmiset, toimintatapojen kehittäminen ja HR. Käytännössä tämä tarkoittaa mielestäni seuraavia asioita:
Ole kiinnostunut ja perillä siitä, miten teillä yrityksenä menee – miltä yrityksen tulos näyttää? Mitä mieltä asiakkaat ovat teistä?
Kaikki yritykset tähtäävät liiketoiminnan kasvuun, mutta olennaista on selvittää millä mittareilla yritys mittaa kasvua. Mittareina voi esimerkiksi olla liikevaihto, tulos, markkinaosuus, työntekijämäärä, asiakasmäärä jne. Yrityksen valitsema kasvustrategia ja mittari vaikuttavat näin ollen myös HR:n tekemiseen ja prioriteetteihin! On hyvä muistaa, että kasvu ei esimerkiksi välttämättä tarkoita panostusta henkilöstömäärän kasvuun eli HR:n näkökulmasta rekrytoinnin priorisointia.
Mielestäni liian usein HR:n sisällä vallitsee uskomus, että kukaan ulkopuolinen ei voi ymmärtää meidän yritystämme – eli ihmisiin liittyvät asiat on tehtävä sisäisesti. Mielestäni tällainen ajattelutapa on kuitenkin vaarallinen. HR:ssä puhumme paljon oppimisesta ja kehittymisestä – kannustamme ihmisiä tekemään yhteistyötä funktiorajojen yli, rakentamaan kumppanuussuhteita ja kehittämään taitojaan monipuolisesti, mutta muistammeko aina itse tehdä tätä? Kuinka paljon teemme yhteistyötä tai keskustelemme HR-asioista tuotekehityksen ja myynnin kanssa? Ja onko meillä ulkopuolisia kumppaneita, joilla on kykyä haastaa meitä, auttaa meitä kehittymään ja näkemään yrityksessä tapahtuvia asioita helikopteriperspektiivistä?
Itse pyrin esimerkiksi seuraamaan kuluttajatrendejä ja ostokäyttäytymistä eri aloilla. Koska siinähän on nimenomaan kyse ihmisten käyttäytymisestä – HR:n core! Päätin myös monta vuotta sitten, että luen joka viikko Talouselämää – laidasta laitaan artikkeleita eri bisneksistä ja johtajista sekä tietenkin myös niitä tulos- ja muita numerotaulukoita! Sillä tavalla olen oppinut ymmärtämään liiketoiminnan periaatteita, numeroita ja eri alojen vaikutuksia toisiinsa. Olen myös oppinut, että täydelliseksi HR:ksi en kehity omassa siilossaan yrityksen sisällä, vaan verkostoissa niin oman organisaation sisällä kuin ulkopuolella.
Varmista, että ne asiat, joihin HR:ssä päätetään panostaa vievät kohti yrityksen tavoitteita. Jos et löydä yhteyttä – ”kill your darling”. Tuo rohkeasti esiin, mitä teidän tulisi vielä tehdä ja kehittää sekä mitä teidän ei tulisi priorisoida juuri nyt. Arvioi ja perustele, miten asioilla on oikeasti vaikutusta teidän liiketoimintaanne ja asiakkaisiinne. Varmista myös, että HR:llä on agendalla sekä nopeita voittoja (Quick Wins) että pitkäjänteisempiä (strategisia) projekteja. Muista, että pienet askeleet ja tekemiset ovat monesti yllättävän hyödyllisiä – mieti, mikä on kyseisen asian “minimun viable product”, eli lähde liikkeelle pienestä, kokeile ja kehitä. HR:n tehtävä ei ole tuottaa valmiita kokonaisuuksia vaan kehittää toimivia ratkaisuja liiketoiminnalle. Ja ratkaisuja pitää kokeilla mahdollisimman pian – tässä on paljon opittavaa tuotekehityksestä!
Innostun näistä aiheista valtavasti – jos haluat pallotella, mitä HR juuri teidän yrityksessänne parhaimmillaan voisi olla, ole mielellään yhteydessä! Sinä ymmärrät juuri teidän yrityksen liiketoimintaa ja me voimme tuoda näkemyksiä ja haastaa HR:ään ja johtamiseen liittyvissä asioissa. Oikea vastaus löytyy harvoin yhdestä paikasta. #wemakeeachotherbetter