Tehokas mielikuvatyö alkaa kauan ennen työpaikkailmoituksen julkaisua, on jatkuvaa reflektointia, hiljenee exit-keskusteluun mutta ei pääty koskaan. Näin rakennat hyvän työnantajamielikuvan ja perustelet pitkäjänteisen työn tarpeellisuuden myös johdolle.
Työnantajamielikuva ei ole sometettua palaveripullaa, toimistokoiria eikä virkistyspäiviä. Se on tavallisesta työarjesta kuiskiva puskaradio, joka toimii kuin lannoite: Sen avulla yritys voi kukkia varsinkin alalla, jossa työntekijöiden piirit ovat pienet ja kilpailu osaajista suurta.
– Yritysten työnantajamielikuvan tanssi nuoralla on jatkuvaa, kuvaa yleistä tilannetta kokenut HR-konsultti Christina Koikkalainen.
Kun työnantajamielikuvan kohotustyöhön ryhdytään, otetaan ensimmäisenä peili käteen. Miten oma työyhteisö voi? Tämä istahtaa erityisesti HR-tekemisen ja työtyytyväisyyden tontille, jonka ytimestä lähtee myös Employer Value Proposition eli työnantajan arvolupaus.
Onnistunut EVP siivittää puskaradiota, sillä tyytyväinen työntekijä on tärkein hyvän pöhinän lähde. Sattumasta ei kuitenkaan ole kyse, vaan suunnitelmallisesta ja pitkäjänteisestä EB-työstä. Työnantajamielikuvatyön yksi osa ovat työntekijälähetit.
– Kannattaa muistaa myös viestinnän taso ja tekninen laatu suhteessa yrityksen brändiin.
Lue lisää siitä, miten suunnitelmallinen henkilöstöstrategia luo työmarkkinoiden hunajapurkkeja.
Hyvä työnantajamielikuva rakentuu peilin, puskaradion ja rehellisyyden avulla
- Peili käteen, miten me oikeasti voimme?
Miten työntekijät puhuvat työpaikasta ja tiimistä? Kysy ja kirjaa säännöllisesti ajatuksia ylös. - Hyödynnä tuoreiden tulokkaiden näkemykset
Palaa rekryprosessiin 3-6 kuukauden kohdalla. Puhuttiinko silloin totta, mitkä asiat ovat konkretisoituneet, onko tullut yllätyksiä? Tee sama vielä vuoden kohdalla ja laita kaikki asiat ylös ja käytä hyödyksi! - Ole rehellinen ja pyri läpinäkyvyyteen
Täydellistä työpaikkaa ei ole olemassa, siksi rehellisyys ja avoimuus ovat arvokkaita pelimerkkejä. Palkka-avoimuus ja esimerkiksi yrityksen tai tehtävän haasteet työpaikkailmoituksessa luovat tärkeää kuvaa tavalliseen maanantaihin ja työn realiteetteihin. - Nosta NPS-lukua kysymällä mitä muut meistä ajattelee ja puhuu?
Laajenna perspektiiviä! Voit hyödyntää joko konsultin laajoja verkostoja tai ottaa itse selvää esimerkiksi LinkedInin avulla. Rekrytointiprosessin jälkeen yritystä suosittelevien ihmisten määrän kasvattaminen sataa aina omaan laariin. - Rekrytointi on asiakaspalvelua ja markkinointia
Hyvä rekrytointiprosessi kasvattaa tärkeää fanijoukkoa, se tulee kaupan päälle ja on ilmaista. Hyvä viestintä läpi koko prosessin ei maksa mitään, ja luo tärkeää kuvaa rehellisestä ja luotettavasta työnantajasta. - Rekrytointiprosessin kaari on pitkä ja iso osa siitä on pinnan alla
Kuka tahansa vastaantulija voi olla tuleva avainosaaja. Nyt valitsematta jäänyt ihminen voi olla vuoden päästä nappivalinta. On myös hyvä muistaa, että hyvästä exit-keskustelusta on helppo palata takaisin neuvottelupöydän ääreen tulevaisuudessa. Alumnit ovat puskaradion tärkeä ja äänekäs osa.
Lue lisää, miten kehität osaamista ja rakennat hyvän rekrytointistrategian.
Näin perustelet pitkäjänteisen työn merkityksen myös johdolle
Pikavoittoja ei ole edes kilpailijoilla. Päälle liimattu mainoskampanja somessa paljastaa karusti, jos todellisuus yrityksessä edustaa täysin toista laitaa. Tuloksena on mainehaitta, jonka korjaaminen maksaa aina ja pintaan jää silti naarmuja.
Luotettavuus ja turvallisuus. Mielikuvalla on valtavasti väliä. Siksi isoilla brändeillä on hakijoita jonoksi asti, vaikka kipupisteitä ja ongelmia on heilläkin.
Vain hyvä perusta kantaa. Pinnan alla tehty pitkä ja perusteellinen työ näkyy aina vahvana mielikuvana ulospäin. Se kantaa myös vaikeissa paikoissa.
Uskottava työnantajamielikuva. Kaikkia ei voi kosiskella, siksi on tärkeää määrittää se, mitä tarvitaan ja halutaan. Panostus ulkopuolisen konsultin ammattitaitoon luo henkisen palloseinän jota vasten voi sparrata, kyseenalaistaa ja löytää lopulta vastauksen siihen, miksi juuri meillä on parasta olla?
Lue lisää: Näin suunnittelet tuloksellisen ja aikaa säästävän rekrytointiprosessin.
Christina Koikkalainen on kokenut rekrytoinnin elinkaaren ja työnantajamielikuvan asiantuntija. Monen eri alan tuntemus tuo osaamista ja ymmärrystä rekrytointiprosessin kaikkiin vaiheisiin.